The Artist is present - Ulay

Ulay is opgevoerd en gemaakt door de Servische kunstenaar Marina Abramovic. Ze komt uit Belgrado, en is geboren op 30 november 1946. Abramovic houdt zich vooral bezig met performance art en videokunst. Ulay is de persoon met wie Abramovic van 1976 tot 1788 heeft samengewerkt en ook meerdere performances heeft opgevoerd.

The Artist is Present is een grote tentoonstelling die gehouden werd door het Museum of Modern Art in New York. Hierin zijn zowel nieuwe als oude werken van Marina Abramovic te zien. Een van die werken is een performance genaamd ‘’The Artist is Present’’. Bij deze performance zat Marina Abramovic in total 736 uur en 30 minuten op een stoel. Tegenover deze stoel stond een lege stoel en tussen deze stoelen stond ook een tafel. Elke bezoeker mocht plaatsnemen op de stoel om Abramovic recht in de ogen aan te kijken, net zo lang als ze wilden. Ze heeft in totaal met 1500 mensen oogcontact gemaakt. Op de eerste dag van de performance schoof Ulay bij haar aan. Dit leidde tot een emotionele ontmoeting met veel applaus als gevolg.  Elke persoon die aanschoof is gefotografeerd door Marco Anelli. Alle portretten zijn voorzien van de tijd en duur van de ontmoeting. Deze zijn te zien in het boek ‘’Portraits in teh presence of Marina Abrabovic’’ en op de website van de tentoonstelling.

Deze performance laat mensen in stilte en zonder enige afleiding in de ogen van onbekende kijken. Dit leidt ertoe dat mensen zullen gaan denken. Denken over zichzelf, de mensen om hen heen, acties en daden. Marina Abramovic houdt op een simpele wijze, oogcontact, de bezoeker ene spiegel voor. Daarom vinden wij het belangrijk dat deze performance in onze catalogus staat, het laat mensen eens goed nadenken over wat er gebeurt in de wereld.

 

Cute Piece - Yoko Ono

Cut Piece (1964)
Een mijlpaal werk, en één van de bekendste, de kunstenaar gesneden stuk werd gepresenteerd op de Sogetsu Art Center, Tokyo dezelfde locatie die haar had gehost Bag Piece . Ono droeg een van haar beste kostuums en knielde op het podium met een schaar. Ze nodigde het publiek uit om stukken van haar kleding afgesneden met behulp van de schaar. De kunstenaar bleef stil en zwijgen tot ze tot slechts haar ondergoed. Thema's van het materialisme, geslacht, klasse, en culturele identiteit stonden centraal in het werk.

Ono's oorspronkelijke bedoeling was om de Boeddhistische mentaliteit te tonen; (Boeddha, geboren als een rijke prins, bereikte verlichting door het opgeven van alles en onder een boom te zitten voor zeven jaar), maar als feministische onderweg gaat het erover dat vrouwen te vaak alles moeten opgeven. Deze prestatie was een demonstratie van die werkelijkheid. Ono's Cut Piece was de eerste voorstelling stuk naar de mogelijkheden voor seksueel geweld in het openbaar spektakel aan te pakken. Het is ook een van de eerste voorbeelden van performancekunst.
 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb